Horten har mange års erfaring med at føre sager om offentlige myndigheders erstatningsansvar. Vi rådgiver også proaktivt vores klienter om, hvordan de kan undgå at få sådanne sager, ligesom vi løbende afholder seminarer mv. om offentlige myndigheders erstatningsansvar. Vi har også stor erfaring med at indgå i forhandlinger, hvor tvister om erstatning bliver løst, uden at der nødvendigvis skal føres en sag herom.
Der er mange forskellige situationer, hvor en tvist kan opstå, og myndighederne skal være opmærksomme på, at ansvarsgrundlaget bedømmes forskelligt alt efter, hvilken situation tvisten er opstået som følge af. Der kan f.eks. være tale om, at der er opstået et tab som følge af:
- At der er truffet en ugyldig afgørelse
- At der ganske vist er tale om en lovlig afgørelse, men at der er begået andre fejl i forbindelse med sagen
- At der har været en lang sagsbehandlingstid
- At den offentlige myndighed ikke har udført det fornødne tilsyn og kontrol
- At der ikke er et tilstrækkeligt serviceniveau, herunder spørgsmålet om manglende tilkendelse af offentlige ydelser
- At der ikke er givet den fornødne generelle information, eller at den givne information er mangelfuld
- At der ikke er vejledt, at vejledningen er mangelfuld eller at vejledningen er urigtig
- At der er et produktansvar
Vi har også stor erfaring med at vurdere, om de øvrige betingelser for at statuere et ansvarsgrundlag er opfyldt og om, hvordan et eventuelt tab skal beregnes.
Kontakt:
Lars Carstens
Henriette Soja